Idea wellbeingu w miejscu pracy – jak wygląda w praktyce?

Przez w
Idea wellbeingu w miejscu pracy – jak wygląda w praktyce?

8 września obchodziliśmy Światowy Dzień Wellbeingu, który ma na celu zachęcenie ludzi do zatroszczenia się o swoje zdrowie i dobrostan psychiczny. Na samopoczucie ogromny wpływ ma między innymi środowisko naszej pracy, w której spędzamy przecież znaczną część życia. W ostatnich latach dostrzega się coraz częstsze stosowanie pojęcia wellbeing w kontekście zawodowym, np. zarządzania ludźmi i organizacjami. Warto więc pochylić się nad tą tematyką i lepiej ją poznać. 

Zarządzanie ludźmi to nieodłączny element każdej organizacji – pracownicy są przecież podstawowym ogniwem firmy, bez którego nie może ona istnieć. Wellbeing oznacza w tym kontekście postawienie człowieka w tzw. centrum, skupienie się na jego potrzebach, możliwościach rozwoju i samopoczuciu w miejscu pracy. Dobremu pracodawcy zależy na tym, aby jego pracownicy czuli się bezpieczni i zaopiekowani – dzięki temu rośnie zarówno zaangażowanie w zlecone działania, jak i efektywność ich wykonania. 

W jaki sposób realizować ideę wellbeingu w miejscu pracy?

Pracodawcy coraz częściej poszukują rozwiązań, które spełnią oczekiwania pracowników związane z ich zdrowiem psychofizycznym. Zazwyczaj są to pozapłacowe udogodnienia takie jak: zapewnienie świeżych owoców i warzyw w biurze, wprowadzenie hybrydowego modelu pracy, dzięki któremu zatrudnione osoby mogą spędzać więcej czasu w domu, dofinansowania do pakietów medycznych i zajęć sportowych czy możliwość spotkań z psychologiem. Ważne, aby proponowane rozwiązania były elastyczne i dostosowane do zespołu oraz indywidualnych potrzeb jego członków. 

Dla wielu pracowników jedną z najważniejszych kwestii związanych z działalnością zawodową stała się harmonia pomiędzy czasem spędzanym w pracy a przestrzenią na odpoczynek, uczestniczenie w życiu rodzinnym oraz realizację własnych zainteresowań. Dzięki zachowanej pomiędzy tymi obszarami równowadze ludzie odczuwają mniej negatywnych emocji, rzadziej się stresują i czerpią większą radość z życia, co obniża także ryzyko wystąpienia wypalenia zawodowego. 

Jak w tym zakresie może pomóc profesjonalny partner FM? 

Profesjonalny partner pełniący rolę Facility Managera w pierwszej kolejności zadba o stan budynku, a co za tym idzie, o bezpieczeństwo osób z niego korzystających. Dotyczy to wielu kwestii takich jak np.:

  • kontrola stanu technicznego, np. przeprowadzanie inspekcji, przeglądów, serwisów i napraw wszystkich instalacji,
  • wdrożenie procedur obowiązujących podczas nieszczęśliwych wypadków,
  • zapewnienie odpowiednich warunków do dezynfekcji i sprzątania pomieszczeń,
  • regularne odśnieżanie terenu wokół budynku zimą.

Partner FM może dokonać także rearanżacji przestrzeni biurowej. Istotną rolę pełni m.in. wyposażenie zarządzanego budynku w wygodny dla użytkowników sprzęt, np. profesjonalne fotele i biurka czy łatwą w obsłudze drukarkę, ale także zadbanie o odpowiednią ilość funkcjonalnej przestrzeni. Pracownicy doceniają w pełni wyposażone kuchnie oraz oddzielne pomieszczenia przeznaczone do odpoczynku czy zjedzenia ciepłego posiłku. Każde biuro powinno być dostosowane do potrzeb podnajmującej je firmy i specyfiki jej pracy – w niektórych miejscach open space będzie świetnym rozwiązaniem, w innych lepiej zadbać o ciche i odizolowane stanowiska pracy. Ważną kwestią jest także zapewnienie odpowiedniego oświetlenia przestrzeni biurowej – biorąc pod uwagę zarówno dzienne światło słoneczne, jak i aspekty światła sztucznego – jego natężenie, rozmieszczenie i barwę. 

Oprócz funkcjonalności budynku, znaczenie ma także aspekt wizualny. Zarządca powinien zadbać o jego schludny i przyjemny wygląd. Można zrobić to na wiele sposobów, np. poprzez zatroszczenie się o zieleń wokół i wewnątrz budynku, wybierając delikatne, jasne kolory ścian i estetyczne dodatki w biurach. Warto regularnie odnawiać użytkowaną przestrzeń – każda niewielka zmiana ma znaczenie. Dzięki przyjemnym pomieszczeniom wzrośnie nie tylko zadowolenie i samopoczucie pracowników, ale także ich wydajność. 

Warto też zwrócić uwagę na różnorodne sposoby promocji zdrowego trybu życiu. Dobry zarządca ułatwi wprowadzanie prozdrowotnych zachowań osobom korzystającym z jego budynku. Przykładem takiego działania może być zainwestowanie w filtry do wody pitnej w kranach lub umieszczenie przed obiektem stojaków na rowery. Znaczenie ma także pojawianie się w budynkach nowych restauracji, siłowni oraz innych miejsc wpływających na dobre samopoczucie i zdrowie mieszkańców i/lub pracowników.

Bardzo docenianymi działaniami są także różnego rodzaju eventy organizowane dla najemców. Mogą być to wydarzenia związane z ogólnopolskimi akcjami czy świętami, np. bożonarodzeniowa zbiórka darów dla schroniska czy wspólne sprzątanie świata. Mogą to być także eventy organizowane bez konkretnej okazji – np. dzień sąsiedzkiej wymiany przedmiotów z drugiej ręki czy warsztaty ekologiczne.