Dlaczego warto zadbać o wyciszenie przestrzeni biurowej?

Przez w
486
Dlaczego warto zadbać o wyciszenie przestrzeni biurowej?

Hałas w pracy jest zjawiskiem normalnym i nieuniknionym. Niestety nie da się pracować w zupełnej ciszy i zupełnie pozbyć się gwaru – zwłaszcza w dużych firmach. Pracownicy muszą wymieniać się pomysłami, współpracować, wykonywać telefony czy korzystać z drukarki. Zbyt duży hałas utrudnia jednak pracę. Nie wszyscy mają także predyspozycje do efektywnego działania w otwartej i głośnej przestrzeni. Warto więc podjąć działania, które ograniczą hałas w firmie do minimum.

Na co wpływa hałas w biurze?

Według Polskiej Normy PN-N-01307:1994 dopuszczalny hałas w przestrzeni biurowej wynosi od 55 dB do 65 dB w zależności od stanowiska pracy. 65 dB to natężenie dźwięku porównywalne np. rozmowy. Nadmierny hałas może powodować problemy z koncentracją, rozdrażnienie, zmęczenie oraz wyższy poziom stresu. W gwarze trudno pracować efektywnie – pracownicy są przebodźcowani, przez co nie mogą się skupić i szybciej się męczą. Co ważne, w wyciszonych biurach bardziej komfortowo czują się nie tylko pracownicy, ale także klienci. Warto więc zadbać o odpowiednią aranżację biur i dostosować je do potrzeb danego zespołu – zwłaszcza jeśli składa się on z kilku działów, które zajmują się różnymi projektami lub zadaniami. Jeśli to możliwe, dobrym pomysłem jest także ograniczenie dźwięków dochodzących z zewnątrz – w szczególności gdy siedziba firmy znajduje się przy ruchliwej ulicy.

Biura typu open space

Problem z rozpraszającymi dźwiękami występuje w prawie każdym biurze, choć szczególnie odczuwalne jest to w siedzibach typu open space, w których zazwyczaj pracuje wiele osób. Choć otwarte przestrzenie ułatwiają komunikację między pracownikami i podnoszą ich kreatywność, mogą również negatywnie wpływać na efektywność i tempo pracy. Aby biura typu open-space korzystnie wpływały na wykonywanie codziennych obowiązków, powinny być dostosowane do potrzeb zespołów działających w firmie. 

W jaki sposób wyciszyć biuro?

Podczas dostosowywania i wyciszania biura warto skorzystać z usług eksperta od realizacji fit-out. Zewnętrzna firma najpierw przeprowadzi szczegółowe konsultacje, a następnie zajmie się kompleksową realizacją projektu. W ten sposób można nie tylko oszczędzić czas, ale także mieć pewność, że doświadczona firma zaprojektuje i zrealizuje aranżację wnętrza dostosowaną do indywidualnych potrzeb danej firmy. 

Kilka najczęściej stosowanych rozwiązań:

  • Panele akustyczne – ich użycie pomaga tłumić hałas, powstały m.in. w wyniku rozmów innych pracowników, pracy urządzeń czy rozmów telefonicznych. Można wykorzystać je nie tylko na ścianach, ale także na suficie. W ten sposób odetniemy się od dźwięków dochodzących spoza biura. 
  • Akustyczne ściany mobilne – pozwalają one na wydzielanie tymczasowych, wyciszonych przestrzeni. Miejsca wydzielone przez ścianki można zaaranżować w zależności od aktualnych potrzeb i tworzyć tzw. boksy. Z ruchomych ścianek z pewnością powinny korzystać biura typu open space. Będą świetnym rozwiązaniem np. w sytuacji, gdy firma musi szybko zrealizować ważny projekt, nad którym pracuje jedynie część zespołu. Takie ścianki będą korzystne także dla tych pracowników, którzy do efektywnego i komfortowego wykonywania obowiązków potrzebują ciszy i odosobnienia. 
  • Szklane ściany akustyczne – dzięki nim każdy pracownik lub zespół ma swoją cichą przestrzeń do pracy, jednocześnie nie czując się w niej „zamkniętym”. Dodatkowo, szklane ściany nadają przestrzeniom nowoczesnego wyglądu.
  • Meble modułowe – można je z łatwością dopasować do każdej przestrzeni i stworzyć wygodne, a w razie potrzeby także odizolowane miejsca do pracy, grupowych narad  czy chwili odpoczynku.
54321
(0 votes. Average 0 of 5)