Property i Facility Manager – duet, który... generuje oszczędności

Przez w
Property i Facility Manager – duet, który... generuje oszczędności

Generowanie oszczędności, optymalizacja procesów budynkowych, kontakt z najemcami to codzienna praca Property i Facility Managera. Ich współpraca jest kluczowa w optymalnym zarządzaniu obiektem komercyjnym, chociaż nie zawsze będzie zauważalna na pierwszy rzut oka. Jakie czynniki ją determinują i co zrobić, aby budek był rentowny i przy tym dodatkowo zarabiał? 

Kluczowe aspekty pracy Facility i Property Managera

Z perspektywy Facility Managera bez wątpienia jest to kompleksowa znajomość instalacji technicznych budynku, która wpływa na jego sprawne działanie oraz szybką identyfikację problemów, bądź nieprawidłowej pracy poszczególnych systemów. Kolejnymi istotnymi czynnikami są czas reakcji oraz skuteczność działań. Pozwalają one na obniżenie kosztów operacyjnych budynku oraz podniesienie komfortu pracy najemców. Znajomość oraz zrozumienie zasady działania instalacji ekologicznych takich jak freecooling i preheating oraz instalacji wykorzystywanych do chłodzenia lub nawilżania powietrza, ma kluczowe znaczenie przy pełnym wykorzystaniu ich potencjału. Przekłada się to bezpośrednio na optymalizację zużycia energii oraz ciepła, a co za tym idzie zmniejszenie emisji CO2 generowanej przez budynek – a to z kolei przynosi wymierne korzyści finansowe oraz wizerunkowe dla danego obiektu, szczególnie w dobie przemian energetycznych.

Z perspektywy Property Managera niezbędny jest stały kontakt z najemcami i jasna komunikacja tego, co dzieje się w danym czasie w obrębie użytkowanego budynku. Jego zadaniem jest takie przekazywanie tych informacji, żeby każdy miał poczucie pełnego zrozumienia i stałej kontroli nad bezpieczeństwem oraz komfortem pracy. 

Rola podwykonawców

Współpraca Property i Facility Managera jest konieczna na każdym poziomie i każdej płaszczyźnie związanej z obsługą techniczną obiektu. Zakresy obowiązków i zadań mają wiele punktów styku, nie raz są od siebie zależne, a decyzje jednej ze stron mają istotny wpływ na drugi podmiot. Dodatkowo Facility Manager bywa często „ogniwem” łączącym Property Managera z podwykonawcami. Dlatego też partnerskie podejście, profesjonalizm, a nie raz także asertywność są kluczowe w tych relacjach. Utrzymywanie dobrych relacji z podwykonawcami wpływa pozytywnie nie tylko na jakość, ale również terminowość wykonywanych prac.

Realne oszczędności dla najemców

Owocem dobrej współpracy na linii Property i Facility Manager może być między innymi optymalizacja zużycia mediów pod kątem indywidualnych potrzeb najemców. Wpływa to bezpośrednio na ograniczenia zużycia oraz minimalizację strat na powierzchniach nieużytkowanych w danym momencie – przekłada się bezpośrednio na koszty użytkowania powierzchni najmu oraz części wspólnych budynku. 

Dobra komunikacja pomiędzy Property a Facility Manager ułatwia także dbałość o instalacje – ich regularne serwisowanie i monitorowanie. W ten sposób przedłuża się ich żywotność oraz istotnie wpływa na bezpieczeństwo i wzrost oszczędności najemców.

Nie bez znaczenia jest zastosowanie nowoczesnych, przyjaznych środowisku, innowacyjnych rozwiązań i instalacji, a o ten aspekt należy zadbać już na etapie planowania i projektowania inwestycji. W konsekwencji pozwalają one na zaprogramowanie optymalnych warunków pracy na powierzchniach najmu.